Ravintolatoiminnan digitalisointi ja järjestelmien jatkuva kehitys ovat tärkeä osa Hesburgerin strategiaa. Olemme yhdessä ohjelmistoyritys Taisteen kanssa olleet mukana mahdollistamassa Hesburgerin digitaalista matkaa vuodesta 2019 lähtien.
Hesburger on monelle suomalaiselle tuttu kansainvälinen ravintolaketju, joka sai alkunsa Naantalista vuonna 1966 Heikki Salmelan perustaessa Kirsi-vaimonsa kanssa Kievarin grillin. Ensimmäinen Hesburger-ravintola avattiin vuonna 1980 ja sittemmin ravintolaketju on kasvanut kansainväliseksi yli viidensadan ravintolan ketjuksi, joka toimii yhdeksässä eri maassa ympäri Eurooppaa. Hesburgerilla työskentelee yli 10 000 henkilöä ja sen yli 200 000 päivittäistä asiakasta tuovat vuodessa noin 500 miljoonaa euroa liikevaihtoa.
Hesburgerin teknologinen historia ulottuu aina 1980-luvulle asti ja yritykselle onkin tärkeää rakentaa kilpailuetua omasta ohjelmistokehityksestä. Olemme auttaneet Hesburgeria muun muassa uudistamaan yrityksen kassajärjestelmiä rakentamalla täysin räätälöidyn ja kilpailuetua tuovan järjestelmän.
ASIAKAS
Hesburger
toimiala
Ravintolapalvelut
PalveluT
Palvelumuotoilu, Ohjelmistokehitys, Jatkuva parantaminen, Kansainvälistyminen
ASIAKASVASTAAVA
Anssi Soinu
ASIAKKAAN NETTISIVU
Meillä on ollut kunnia saada Taisteen kanssa kahdesti julkista tunnustusta Hesburgerille rakentamistamme räätälöidyistä ohjelmistoratkaisuista. Ravintolaketjulle toteuttamallamme tilausten hallinnan uudistuksella sekä voitimme vuoden 2025 Grand One -kisan Parhaan digitaalisen palvelun kategorian, että ylsimme hopeasijalle saman vuoden European Design Awardsien Mobile Apps -kategoriassa.
“This year’s best digital service winner enhances both customer and employee experiences and goes beyond just being a technology update. With end-user involvement and thorough testing it addresses multi-channel challenges and improves daily operations through usability at its core.”
Ravintolaliiketoiminnan digitaalinen kehitys on ollut kiivasta ja yksi Hesburgerin asiakkalle näkyvä merkittävä muutos tästä ovat ravintoloihin lisätyt itsepalvelukassat. Olemme yhdessä Taisteen kanssa olleet mukana rakentamassa Hesburgerin itsepalvelukassoja niiden suunnittelusta lähtien, ja itsepalvelukassoista onkin muodostunut vuosien varrella ravintoloille merkittävä myyntikanava. Sisäisen tutkimuksen perusteella itsepalvelukassat ovat kasvattaneet ravintoloiden myyntiä keskimäärin yli 10% niiden käyttöönoton jälkeen.
Itsepalvelukassat ja henkilökunnan käytössä oleva kassajärjestelmä on räätälöity täysin Hesburgerin liiketoimintaa tukevaksi. Tämä on muun muassa mahdollistanut rajattomat keinot kokeilla ja toteuttaa uusia liiketoiminnallisia ratkaisuja tuoden yritykselle merkittävää kilpailuetua. Itsepalvelukassat toimivat saumattomasti ja reaaliajassa ravintolan muiden järjestelmien kanssa varmistaen asiakkaille ja henkilökunnalle parhaan mahdollisen palvelukokemuksen.
Kassajärjestelmän kehityksessä on huomioitu erityisesti ravintolahenkilökunnan tarpeet tavoitteena tehdä jokapäiväisestä työstä stressittömämpää ja organisoidumpaa. Tämän olemme varmistaneet järjestämällä yhdessä Taisteen kanssa Hesburger Test Lab -tapahtumia, joissa keskustellaan järjestelmän kehityksestä ja haetaan palautetta suoraan henkilökunnalta. Lisäksi pilotoimme uusia ominaisuuksia aina oikeassa ravintolaympäristössä ennen levitystä laajempaan käyttöön.
Hesburgerilla on lähes 500 ravintolaa eri maissa, joten järjestelmäuudistusten saaminen käyttöön ilman häiriötä henkiökunnalle, asiakkaille tai liiketoiminnalle on erityisen tärkeää. Onnistuaksemme tässä olemme kehittäneet Taisteen kanssa oman Hesburgerin liiketoimintaa tukevan testaus- ja julkaisumallin.
Paras lopputulos syntyy aina tiiviillä yhteistyöllä kaikkien osapuolten kanssa. Kassajärjestelmien kehityksessä alusta asti mukana oleminen on antanut meille hienon mahdollisuuden tukea Hesburgeria ohjelmistotuotteen eri vaiheissa lanseerauksesta jatkuvaan kehitykseen. Olemme Taisteen kanssa tuoneet ja kehittäneet Hesburgerille erilaisia ohjelmistokehityksen toimintamalleja, ja lisäksi olemme tukeneet organisaation muita alueita kuten markkinointia, tuki- ja asiakaspalvelua ja koulutusta.
Hesburger toimii yhdeksässä eri maassa ja järjestelmäuudistusten julkaisussa jokainen uusi maa tuo mukanaan joukon uusia haasteista ratkaistavaksi. Kassajärjestelmät ovat tästä hyvä esimerkki: uudessa maassa kassajärjestelmän käyttöönotto voi perinteisen valuutta- ja kielituen lisäksi vaatia muun muassa keskusteluja paikallisten viranomaisten kanssa ohjelmistollisten vaatimusten ymmärtämiseksi, virallisia järjestelmäsertifiointeja, laitteistojen käyttöönottoja, uusien integraatioiden rakentamista ja maakohtaisten käyttöönottojen suunnittelua.
Olemme halunneet olla Taisteen kanssa lähellä Hesburgerin henkilökuntaa ja asiakkaita myös kansainvälistä kasvua tukiessa. Jokaisen maan osalta olemme vamistaneet järjestelmien toiminnan matkustamalla paikan päälle ravintolaympäristöön seuraamaan miten ne toimivat. Tämä on ollut erityisen tärkeää, koska esimerkiksi totutut palautteen antamisen tavat voivat olla hyvin erilaisia maasta riippuen. Hesburgerin kansainvälisen kasvun tukeminen onkin ollut meille hieno oppimiskokemus eri maiden toimintatavoista ja vaatimuksista.
Aradoa ja Taistetta yhdistää omistautuminen ja sitoutuminen asiakkaidemme liiketoimintaan. Olemmekin yhtenä tiiminä tuoneet kahden ohjelmistotalon innon ja laaja-alaisen verkoston osaajia mukaan edistämään kokonaisvaltaisesti Hesburgerin teknologista kehitystyötä.
Yhteistyömme Taisteen kanssa loistaa ja tuntuu Hesburgerilla. Haluatko sinäkin päästä kokemaan sen?